Volgende week precies 75 jaar geleden kwam een einde aan de Tweede Wereldoorlog. Heel Nederland had naar dit moment toegeleefd. Na de eerste euforie moest iedereen zijn leven weer oppakken. Hoe was dat en op wat voor manier bleef het oorlogsverleden een rol spelen in het bestaan? Vandaag: Jeanne Diele-Staal (81), dochter van NSB-ouders. Dat er iets met haar aan de hand was, dat er iets rond haar familie speelde, dat voelde Jeanne als klein kind al. Ze begreep alleen lange tijd niet wat. Op haar vijfde wilden plotseling de kindjes uit de buurt niet meer met haar spelen. Ze bleef alleen over met haar poppen. Haar moeder hiel Lees Verder
Veel nazaten van ‘foute Nederlanders’ gaan gebukt onder het verleden. Lenie Degen doorbreekt het stilzwijgen. Ze plaatst haar NSB-grootvader niet op een voetstuk. “Maar ik kraak hem ook niet af. Ik plaats hem binnen de geschiedenis.” Het begon allemaal met een tafelopstelling met Duplopoppetjes, waarmee Lenie Degen (1951) inzicht wilde krijgen in haar familierelaties. Het poppetje dat haar grootvader van moeders kant moest voorstellen, stond ver weg van de overige familieleden. “Ik schrok en voelde een soort van schaamte en een brok in mijn keel”, schrijft ze in haar boek Versteende stilte. “Het was pijnlijk om te Lees Verder
‘Moffenmeid’ de film “De Tweede Wereldoorlog is net voorbij. Nederlanders vieren de bevrijding, maa Lees Verder
Ze moesten onderduiken, leefden in angst omdat hun ouders deelnamen aan het verzet, ze hadden foute ouders, of waren kind van een Duitse soldaat; in 'Oorlogskinderen' tekent Coen Verbraak de verhalen op van mensen die als kind de oorlog hebben meegemaakt en die hun leven lang met de schaduw van de bezetting hebben geleefd. Verbraak vertelt over hun oorlogservaringen, maar beschrijft ook hoe die belevenissen in hun verdere leven een rol hebben gespeeld. Werden ze door het verleden achtervolgd? Spraken ze erover met hun kinderen, of werd de oorlog juist verzwegen? Speelt het oorlogsverleden weer op nu ze ouder worden? In 'Oorlogs Lees Verder
In ‘Herinneringen van een Moffenkind’, geeft Diederichs, die in Duitsland geboren werd en na de oorlog in Nederland opgroeide, betekenis aan haar zoektocht naar identificatie en aan de discriminatie waar zij mee te make Lees Verder